In een charmant hoekje van Nederland, waar glooiende heuvels het landschap sieren en dorpen nog de warmte van gemeenschapszin ademen, viert Van Harte, een bijzonder regionaal huis-aan-huismagazine, zijn 12 ½-jarig bestaan. Het Heuvelland, met zijn ligging in het hart van Europa, vormt het decor voor een succesverhaal dat draait om passie, betrokkenheid en verbinding. Van Harte is in ruim een decennium uitgegroeid tot een vertrouwd gezicht op de deurmat en een onmisbaar onderdeel van de regio. Een verhaal over hoe lokale journalistiek en menselijke verhalen een hele gemeenschap kunnen verbinden.
door Amber Bakker
fotografie George Deswijzen
Hij zit een beetje onwennig op z’n stoel. De rollen zijn immers omgekeerd. Waar uitgever en maker Marco De Bie normaliter zelf doortastende vragen stelt en situaties scherpzinnig registreert, is hij nu tot antwoorden ‘verplicht’. Hij blijkt niet alleen een schrijver. Hij blijkt ook een spraakwaterval die de ene na de andere anekdote over 12 ½ jaar Van Harte schijnbaar moeiteloos uit de mouw schudt. Glinsterende oogjes een kleine glimlachjes verraden een stille trots.
Een dunne uitgave van 12 pagina’s, maar vol inhoud die er toe deed
Marco herinnert zich de allereerste editie uit 2012 nog goed. “Een dunne uitgave van 12 pagina’s, eenvoudig vormgegeven, maar vol met inhoud die er toe deed.” De eerste zes uitgaves -het blad heette toen nog Van Harte Margraten- vertelde over de kracht van het dorp Margraten. Het doel was toen al duidelijk: een platform bieden waar de regio zichzelf in kan herkennen. “Niet alleen nieuws brengen,” legt Marco uit, “maar vooral mooie verhalen vertellen. Verhalen van inwoners, ondernemers, verenigingen, sporters en vrijwilligers die de regio kleur geven. Dat is in de afgelopen 12,5 jaar niet veranderd, maar wel gegroeid.” Waar Van Harte in 2012 met een oplage 25.000 exemplaren als Van Harte Margraten begon als een ‘promotiekrant’ van het dorp Margraten, veranderde dat in 2014 in Van Harte Eijsden-Margraten en werd de nieuwe fusiegemeente onder de aandacht gebracht. De oplage steeg -in stapjes- tot 42.000 exemplaren. De kracht van het magazine viel ook in de buurgemeentes op en sinds 2021 heet het huis-aan-huismagazine Van Harte en vertelt het over het goede leven in het euregionale Heuvelland. De oplage steeg tot 45.000 exemplaren. Wat in die 12½ jaar echter nooit is veranderd, is het startpunt van iedere nieuwe uitgave. Marco: “Iedere editie opnieuw ga ik samen met de andere makers op zoek naar nieuwe invalshoeken, boeiende verhalen en inspirerende mensen.”
De kracht van nabijheid
De kracht van regionale media zit in de nabijheid. Waar landelijke media vaak te groot en te afstandelijk voelen, weet Van Harte precies wat er speelt in de straat, in het dorp en in de omliggende dorpskernen. Het geeft ruimte aan opiniemakers die hun visie delen over actuele thema’s in de buurt, laat markante inwoners aan het woord die het verschil maken en vertelt over bijzondere prestaties van sporters of vrijwilligers die de regio trots maken. Het belicht unieke verhalen van ondernemers die met lef en creativiteit hun bedrijf uitbouwen en zo bijdragen aan de lokale economie. Zo ontstaat een rijk mozaïek van verhalen die samen het DNA van het Heuvelland vormen.
Een tastbaar bewijs en fraai hoogtepunt van die kracht van de nabijheid manifesteerde zich op 12 september 2024. Nederland trapt de herdenking van 80 jaar bevrijding af in Mesch. Te gast: Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima. Na de officiële ceremonie maakt het koningspaar een voettocht door Mesch en heeft in de tuin van de pastorie een ontmoeting met een aantal ooggetuigen van de bevrijding. Lokale oude van dagen delen hun herinneringen met het koningspaar. Het zijn ontroerende gesprekken, waarin emoties die soms 80 jaar zaten opgesloten in een herinnering weer boven komen. “Bij deze ontmoeting”, vertelt Marco, “mochten twee schrijvende media aanwezig zijn. Eén landelijk en één provinciaal medium. Last minute, sterker nog, last second werd daar -vanwege die kracht van de nabijheid- één lokaal medium aan toegevoegd. Van Harte. Toen het koningspaar weer vertrokken was, wilden de ooggetuigen van de bevrijding graag hun relaas doen. Waar de journalisten van de landelijke en provinciale pers met moeite een paar nietszeggende quotes kregen, vertelden ‘de oudjes’ tegen mij honderduit. Niet omdat ik het hardst om hun verhalen vroeg, maar omdat Van Harte zo dicht bij hun stond. Het voelde voor hen vertrouwd om hun verhaal mit eine van os te delen. Unne jong oet de buurt, mit dat blaedsje van os. Dat onze huisfotograaf George Deswijzen ook nog een prachtfoto van een zwaaiend koningspaar in petto had, die de cover van deze uitgave mocht sieren, was de spreekwoordelijke kers op de taart!”
Hechte band tussen uitgever, adverteerders en lezers
Een belangrijke sleutel tot het succes is de hechte band tussen uitgever, adverteerders en lezers. Een soort heilige drie-eenheid die elkaar keer op keer versterkt. De uitgever luistert naar de wensen van de adverteerders en speelt in op de interesses van de lezers, waardoor iedere editie relevant en aantrekkelijk blijft. “Adverteerders merken dat hun boodschap in een omgeving verschijnt waar de lezer met volle aandacht doorheen bladert” legt Marco uit. “De lezer voelt dat het blad met liefde en toewijding wordt gemaakt, en dat de inhoud een afspiegeling is van hun eigen leefwereld. Hierdoor ontstaat een circulaire beweging -een lemniscaat- van wederzijdse waardering en betrokkenheid.”
Het succes van het magazine blijkt uit de reacties. “Als het op de deurmat valt, maak ik er meteen tijd voor,” vertelt een lezer. “Het is alsof je even wordt meegenomen op een reis door je eigen buurt. Je leert nieuwe mensen kennen. Je leest over plekjes die bijna in je eigen achtertuin liggen, maar waarvan je toch nét niet weet hoe het echt zit. Je ontdekt verhalen die je anders misschien nooit gehoord had. Je leest over oude uitdrukkingen en gezegdes die je alleen nog kent van opa of oma. Daardoor voel je je meer verbonden met de regio.” Dat is precies wat Marco voor ogen had: een medium dat niet vluchtig is, maar met aandacht gelezen en gekoesterd wordt. En nog even op de leestafel blijft liggen, omdat er nog meer boeiende verhalen in staan.
Etalage voor bedrijvigheid van de regio
Ook de adverteerders waarderen de kracht van het blad. Een lokale ondernemer vertelt: “Het verhaal achter ons bedrijf staat niet tussen dertien-in-een-dozijn commerciële boodschappen. Het blad wordt gelezen door mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in wat er in hun omgeving en de lokale economie gebeurt. Dat maakt het voor ons waardevol om hier zichtbaar te zijn.” Zo wordt Van Harte niet alleen een bron van informatie, maar ook een etalage voor de bedrijvigheid en creativiteit van de regio.
De ligging van de regio draagt bij aan de unieke charme van het magazine
De ligging van het Zuid-Limburgse Heuvelland draagt bij aan de unieke charme van het blad. Gelegen in het hart van Europa, op een steenworp afstand van België en Duitsland, is het een regio waar culturen elkaar ontmoeten. Dit geeft de verhalen een extra dimensie: “een Eijsdense voetballer of zwemmer die al zwoegend zijn dromen najaagt. Brigitte Heitzer van Gekruuts die over haar successen en ambities in de theaterwereld vertelt. Fons Lambie oet Ikkelder die Nederland avond na avond de politiek duidt op RTL, maar ook een warme band met het Heuvelland blijft koesteren. Phil B oet Mhaer die zijn winst bij The Voice Senior met de lezers deelt. Maar ook local hero Servais Hutschemakers oet Tebannet, die de historie van het Heuvelland als geen ander kent en die verhalen graag aan Van Harte toevertrouwt. Of Sjeng Bisscherroux, die een wereld van stokjes bouwt. Een ondernemersfamilie -de familie Opreij uit Margraten- die in 100 jaar tijd de euregionale markt heeft veroverd, een sjuttefees of een konzaèr van de hermenie dat bezoekers uit de hele euregio trekt. Van Harte fungeert als een verbindende schakel, een plek waar al die invloeden samenkomen en worden verteld.”
Blijven verrassen, inspireren en verbinden
Bij het vieren van het 12 ½ jarig bestaan kijkt Marco niet alleen terug, maar vooral vooruit. “De ambitie blijft om te blijven verrassen, inspireren en verbinden. De regio verandert, nieuwe generaties staan op, maar de honger naar verhalen blijft. En zolang er mensen zijn die dromen najagen, ideeën delen en bijzondere dingen doen, zijn er verhalen die verteld moeten worden. Je mag er op rekenen dat Van Harte er zal zijn om die verhalen op te tekenen.” Het succes van Van Harte maakt Marco echter ook nederig: “De kracht van Van Harte zit in alle verhalen. Dat mensen hun emoties, ervaringen en gedachtes aan mij en aan het team van Van Harte toevertrouwen, zie ik als het grootste compliment dat wij als makers kunnen krijgen. Trouw aan de waarheid, maar gedistingeerd en met respect verwoord die verhalen op papier zetten vormt onze visie. Daar wijken wij nimmer vanaf. Wij zijn er niet op uit om mensen ‘neer te sabelen’ of onderuit te halen, maar vertellen graag ontroerende, positieve en inspirerende verhalen over bijzondere mensen of ondernemers in deze mooie regio.”
Het succesverhaal van dit unieke huis-aan-huismagazine laat zien dat regionale journalistiek springlevend is. Dat het mogelijk is om met passie en toewijding een blad te maken dat mensen raakt, informeert en samenbrengt. En dat een klein initiatief, begonnen met een dun gazetsje van 12 pagina’s, kan uitgroeien tot een fraai huis-aan-huismagazine dat een onmisbare pijler in de gemeenschap vormt. Een kwart eeuw zal de volgende mijlpaal zijn, maar de lemniscaat van verhalen, lezers en adverteerders blijft zich eindeloos versterken; als een fraaie belofte aan het euregionale Heuvelland en zijn bewoners.
Reactie plaatsen
Reacties